Tieto- ja viestintätekniikkakurssin 2. blogipostaus

28 syys

Kolmella viimeisellä luennolla aiheena oli opetuksen uudet ympäristöt ja teknologiat, opetuksen uudet mallit ja teoriat sekä tietotekniikan opetuskäytön suunnittelu.

Keskustelimme muun muassa siitä, että uhkaako teknologia opettajan työtä ja vahvistaako se jo ennestään opettajajohtoista opetusta. Mielestäni teknologia ei uhkaa opettajan työtä. Parhaatkaan teknologialaitteet eivät voi korvata opettajaa, vaan ne voivat täydentää opetusta. Joku sanoi luennolla hyvin: ”Jotkut opettajat voivat kokea teknologian uhkaavaksi, mutta se ei uhkaa opettajan työtä.” Kysymys siitä, että vahvistaako teknologia jo ennestään opettajajohtoista työtä riippuu tietenkin siitä, että mistä laitteesta on kyse. Jos kaikille oppilaille on mahdollisuus tarjota omat työskentelyvälineet, kuten tietokoneita ja iPadeja, niin silloin opetuksen ei tarvitse olla ollenkaan opettajakeskeistä. Luennolla kuitenkin joku muistutti, että ellei kaikille oppilaille ole mahdollista antaa omaa laitetta käyttöön, niin teknologia vahvistaa jo ennestään opettajajohtoista opetusta.

Petri Riikonen kertoo blogiartikkelissaan ”Miksi koulussa pitää muistaa, vaikka kaikki löytyy netistä?” miten Will Richardson on kritisoinut TED- esitelmässään ja TED- kirjassa Why School? asioiden opettamista oppilaille kouluissa. Richardsonin mielestä lapsien ei tarvitsisi oppia koulussa ”sellaisia asioita kuin että monsuunit vaikuttavat intialaisen Gupta- valtakunnan kehitykseen”. Hän pitää oppimista tärkeämpänä asiana rakkautta oppimiseen ja taitoa asioiden selville ottamiseen modernien välineiden avulla. Richardsonin kirjassa myös esiintyy motto ”Don’t teach my child science; instead, teach my child how to learn science.” Tässä asiassa en ole ollenkaan samaa mieltä Richardsonin kanssa. Olen sitä mieltä, että lasten ehdottomasti tulisi oppia koulussa tärkeitä tietokokonaisuuksia ja saada perustietopohjan, jotta saisi tarvittavan ymmärryksen maailmasta osatakseen elää ja toimia siinä.

Riikonenkin toteaa: ”Netti on kyllä osaavasti käytettynä erinomainen väline tietojen tarkistamiseen ja päivittämiseen ja oman aiemman tietouden lisäämiseen. Mutta kaikki nämä toimivat kunnolla vain, jos on aiempaa tietopohjaa, jolle rakentaa.” Olen samaa mieltä Riikosen kanssa. Internet on todellakin hyödyllinen väline, kun halutaan ottaa selvää jostakin asiasta ja laajentaa aiempaa tietoaan. Mutta miten löytää oikeita kysymyksiä ja kiinnostusta aiheeseen, ellei minkäänlaista aikaisempaa tietoa ole? Ellei kouluissa opetettaisi tietokokonaisuuksia, silloin käy helposti niin, että lasten tieto on pelkästään sirpaloitunutta tietoa ilman minkäänlaista kokonaisuuden tajua. Richardsonin kanssa olen kuitenkin siinä samaa mieltä, että lapselle tulisi opettaa rakkautta oppimiseen ja tiedonhakutaitoja, mutta näiden asioiden opettaminen ei tulisi kuitenkaan syrjäyttää tärkeiden kokonaisuuksien oppimista.

Vesa Linja-Aho kirjoittaa blogiartikkelissaan ”Sulautuva oppiminen vai bulimiaoppiminen – Terveisiä Sulautuvan opetuksen seminaarista 2011” siitä, mitä seminaarissa käsiteltiin. ”Professori Kirsti Lonka kertoi oppimiskulttuurin muutoksesta. […] Jos oikein muistan, niin Kirstin tärkeimpiä pointteja oli, että nuorten pitäisi saada käyttää samoja vehkeitä opiskelussa mitä he jo muutenkin käyttävät vapaa-aikanaan. Ja juuri tämä on, jos oikein ymmärsin, sulautuvan oppimisen määritelmä: sen sijaan, että jaettaisiin oppiminen luokkahuoneoppimiseen ja verkkokursseihin, niin lähdetään siitä, että oppimista tapahtuu kaikkialla, luokkahuoneesta Facebookiin.”

Mielestäni tavalliseen luokkahuoneoppimiseen voidaan ottaa mukaan tieto- ja viestintätekniikan välineitä, eikä niiden tarvitse ainoastaan sijoittua koulun TVT- tunneille tai verkkokursseihin. Mutta kuten aiemmassa blogipostauksessa kirjoitinkin, niin opetuksessa ei tulisi keskittyä liikaa teknologiaan, vaan tulisi keskittyä myös muunlaiseen toimintaan. Facebook ei kuitenkaan mielestäni ole kaikkein paras oppimisväline, itse en ainakaan käyttäisi sitä opetuksessa. Ensinnäkään kaikki eivät halua luoda itselleen Facebook-tiliä, eikä siihen mielestäni tulisi ketään pakottaa. Toiseksi, jos Facebook toimisi opetusvälineenä, niin oppilaille varmasti tulisi helposti houkutuksia tehdä Facebookissa muitakin asioita, kuin pelkästään opetukseen liittyviä asioita. Opettajalla voisi olla vaikeaa seurata, että kaikki oppilaat todellakin tekevät opetukseen liittyviä tehtäviä. Siksi mielestäni virtuaaliset oppimisympäristöt tulisi sijoittaa jonnekin muualle, missä ei ole yhtä paljon vapaa-ajan käyttömahdollisuuksia.

Yhdellä luennolla esiteltiin Applen oppimispelejä, joiden avulla voidaan leikin varjolla harjoitella esimerkiksi englantia, matematiikkaa, äidinkieltä jne. Näitä pelejä voisin kuitenkin hyvinkin käyttää opetuksessa. Lapsille näiden pelejen pelaaminen on varmaankin enemmän viihdettä, mutta he kuitenin harjoittelevat pelaamisen aikana tiettyjä opetukseen liittyviä asioita. Applen oppimispelit sopivat mielestäni erinomaisesti ”ylimääräiseksi tehtäväksi” kun oppilaat ovat saaneet tehtyä muut oppitunnilla tehtävät harjoitukset.

Lähteet:

Riikonen, P. (2012). Miksi koulussa pitää muistaa, vaikka kaikki löytyy netistä? Blogikirjoitus. http://www.tiede.fi/blog/2012/09/15/miksi-koulussa-pitaa-muistaa-vaikka-kaikki-loytyy-netista

Linja-Aho, V. (2011). Sulautuva oppiminen vai bulimiaoppiminen? – Terveisiä Sulautuvan opetuksen seminaarista 2011. Blogikirjoitus. http://linja-aho.blogspot.fi/2011/03/sulautuva-oppiminen-vai.html

5 vastausta kirjoitukseen “Tieto- ja viestintätekniikkakurssin 2. blogipostaus”

  1. lukutoukkablog 18 lokakuun, 2012 klo 6:37 am #

    Hei! Minunkaan mielestä teknologia ei ole uhka opettajaa vastaan.Sinulla on paljon samanlaisia ajatuksia kun minulla. Minunkin mielestä tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei pidä rajoittua pelkästään niille tarkoitetuille oppitunneille, vaan niitä voidaan hyödyntää eri oppiaineissa. Pääpainona ei kuitenkaa ole eri ”vempaimien” käyttö, vaan itse opetettava asia. Teknologia toimii apuvälineenä ja saattaa elävöittää opetusta.

  2. jezcuuzio 18 lokakuun, 2012 klo 10:55 am #

    Bulimiaoppiminen ,tapahtuu myös silloin kun hätäsenä luetaan tenttiin päivää ennen ja tentin jälkeen unohdetaan kaikki opittu tieto. Itse olen kokenut bulimiaoppimisen aina kun luen tenttiin ja siksi arvostankin enemmän esseiden tai ryhmätöiden tekemistä, koska siitä oppii en

    • jezcuuzio 18 lokakuun, 2012 klo 10:57 am #

      …..enemmän, tieto jää mieleen pidemmäksi aikaa ja lisäksi opittu asia ymmärretään paremmin.

      • mialydman 23 lokakuun, 2012 klo 7:33 am #

        Olen hyvin pitkälti sinun kanssa samaa mieltä kuten myös edellisten kommentoijien. Tvt:tä pitää jollain tavalla mielestäni käyttää opettamisessa, koska se on niin arkipäivää tämänpäivän lapsille ja nuorisolle. Mutta sen käyttötarkoitusta täytyy miettiä tarkkaan ja niin että se palvelee mahdollisimman monia riippumatta siitä mitkä lähtökohdat jokaisella on. Lähtökohdilla tarkoitan sitä millaisesta perhataustasta oppilas tulee.

  3. nina 20 lokakuun, 2012 klo 8:25 pm #

    Mainitsit muutamia oppimispelejä, joiden avulla oppilaat/lapset voisivat oppia vähän niin kuin ”vahingossa”, leikin varjolla. Itseäni tämä ajatus kiehtoo kovasti, sillä juurikin erilaiset pelisovellukset, jotka sopisivat koulumaailmaan, voisivat olla se oppimisen kanava, joka olisi juuri tälle aikakaudelle otollinen: Lapsille pelaaminen ja leikkiminen, etenkin teknologisten laitteiden avulla, on arkipäivää, joten miksei sitä voitaisi hyödyntää myös koulussa. TIetenkin tärkeää tällaisten pelien soveltamisessa opetukseen on otettava huomioon se, että oppilaat todella oppisivat jotain tärkeää, eivätkä esimerkiksi vain sitä ”koodia” millä pelit läpäistään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: